Citroën-logo - 2Kb
Suspensionarms components
Citroën-logo - 2Kb


Friction dampers Frontwheel hub Kingpins Suspension arm Wheelbearings



verschillende onderdelen van de draagarm in een tekening - 17Kb
the different parts of a suspension arm




S uspension arm
The original paint is removed with chemical paint-remover and a steelbrush, thereafter treated with Owatrol/ RLS and sprayed with two primersurfacer layers. At the primerlayer it is sprayed in black highsolid paint followed by satin (mixed by my self - Rust-Oleum paintings 50% of nr.7578 and 50% of combicolor, both RAL 9005).
More information about the paintingsystem is explained in Paintings, zinc- and other treatments of platings.

Below the Kingpinhole, the screwthreat was slightly damaged and is by de company Metavo in Barendrecht repaired with a machinespon (M22 x 1) and cleaned. It is like new.
The new flange with screwthreats are running now very smoothly.



kaalgeschuurde draagarm - 16Kb
tegen roest behandeld en gespoten - 10 Kb




Kingpins
Althought both Kingpins had a small margin both were replaced by new ones by means of a hydraulic press. thereafter filled with greace als specified in the Citroën-handbook specifications.

To close the lowestside of the kingpinhouse I have made a new flange witch is easier to change (picture on the Tools page) Als afsluiting van de onderkant van de fusees heb ik RVS flensjes laten draaien die in het vervolg makkelijker los te draaien zijn dan de originele, daar had je altijd weinig grip op en koste het al met al veel tijd.
Ik weet dat fusees makkelijk 200.000 km mee gaan, maar het was tevens een uitdaging om iets beters te verzinnen.
Middenin het flensje is een RVS smeernippel gedraaid (M6-45°)

Foto's van de flensjes en bijbehorend gereedschap is op de pagina van Metavo te zien.



het fusee- en wiellagerhuis - 11Kb


Friction dampers
De aanwezige, niet nastelbare, frotteurs zijn gedemonteerd en omgebouwd tot nastelbare exemplaren zodat de werking naar wens kan worden afgesteld.
Meer informatie hierover is te vinden in het hoofdstuk Veersystemen.




originele frotteur - 7Kb
open gemodificeerde frotteur - 16 Kb
gemodifiseerde, nastelbare, frotteur - 10 Kb
Frontwheel hub
Omdat ik andere aandrijfassen heb gekocht had ik ook ander naven nodig met een andere spibaandiameter, mijn "oude" naven heb ik bij Jack Moenen mogen omruilen tegen het andere type naaf.

De beide voorwielnaven zijn gestraald, geschopeerd (gemétaliseerd)en zwart gepoedercoat. de draadeinden voor de wielmoeren zijn met een draadsnijder weer helemaal schoongesneden zodat de moeren weer soepeltjes erop te draaien zijn. (draadmaat: M12 x 1,25)

Achteraf gezien had ik beter de oude naven kunnen houden voor het geval ik problemen krijg met mijn assen met kogelkoppeling, ik zou dan de oude assen met enkele kruiskoppeling kunnen gebruiken, maar dan heb ik wél weer de juiste wielnaaf nodig.

Later komt nog een foto hiervan.




Wheelbearings
Alle binnenste draagarmlagers en wiellagers zijn vernieuwd, oude en goedwerkende lagers worden bewaard.
De draagarmlagers aan de buitenzijde worden hergebruikt, ze zijn nog in goede staat.
Moeten deze later worden vervangen dan kan dit gemakkelijk worden gedaan vanwege de goede bereikbaarheid van deze buitenste lagers. Voor het erin persen van de lagers en vastdraaien van de stofringen is speciaal gereedschap gemaakt, eveneens voor het vastzetten van de wiellagers.


Goed gereedschap is het halve werk!


De stofringen zijn volledig uit elkaar gehaald, schoongemaakt, behandeld met Owatrol/ RLS en twee maal matzwart gespoten.


lijn - 4Kb
back
top
 index page 
back
            top

Valid CSS!
Valid HTML 4.01!