Citroën-logo - 2Kb
Tools
Citroën-logo - 2Kb

This page will be translated soon, have patience!



suspensionarm-bearings frictiondamper kingpin tools rearbreak bearing frontbreak generator chassisheight-changer Springpot adjusting pull stearingbolts pull stearingbolts


Tools

M ost special tools for adjusting and (re)assambling the 2CV-parts are made, beceause the are not obtain via the regular dealers/ tool-shops.
Those tools you can rent at the above mentioned 2CV-clubs. Eendeei and the EEEC.
Naturally this is only for clubmembers

S0, ...... subscribe you as a member of this/ these club(s)
.


Most tool together, the are zinctreated
at Galvamé in Rotterdam.
overzicht van de gemaakte gereedschappen - 24Kb
trekker om stuurstang los te halen van de stuurasbuis - 11 Kb

Pull-tool stearingbolts
This tool is disappeared all the Citroën-dealers, to detach the stearingrod from the stearingbolt they (and all other DIYS("do it your self")-people usually use two big hammers. One below the stearingrod in front of the stearinghouse and the other hitting from above at that stearingrod-position.
This way of doing some maintenance I don't like! Therefore this special tool was made. (see: "Reparatiehandboek Citroën 2CV" nr. 447, reprint 1992, page 60)


Frictiondamper adjusting-tool
To adjust the frictiondampers to the right specifications those tools were made.
Before adjusting those dampers has te be the right temperature (about handwarm).
To reach this temperature make about 60 rotations and let cool them till this temperature is reached. Adjust as discribed in the maintenance this damper with a torqtool.
frotteurgereedschap - 2Kb


frictiondamper-tool - 4Kb


Assembling-tool suspensionarm-bearings
Om het monteren van de binnenste draagarmstofhoes en lager op de astraverse te vergemakkelijken heb ik een bus gemaakt volgens het Reparatiehandboek Citroën 2CV (nr. 447, herdruk 1992, pagina 54). De rechter bus is om de lagers in de draagarm te "persen", hierbij dient de linker bus gemonteerd te worden in de rechtse bus zodat er met een stuk hout en hamer op kunnen slaan (met beleid uiteraard!)
bus voor het bevestigen van de lagers in de draagarm - 3Kb
draagarmlagerbus om het binnenste lager met stofhoes makkelijk op zijn plaats te kunnen tikken - 2Kb




adjusting-tool for the breakshoes at the front - 16Kb
Frontbreak adjusting-tool
To adjust the shoe from the frontbreak.


Springpot adjusting-tool
Voor het afstellen van de steltukken van de veerpotten (nr. 2185-VA - zie Reparatiehandboek Citroën 2CV (nr. 447, herdruk 1992, pagina 74 fig. 1)
stelgereedschap voor veerpotten - 4Kb


spangereedschap om de draagarm- en wiellagers af te stellen - 4Kb
Bearing-tool suspension arms
Door de staaf (speciaal staal) in de bus te steken kan er gemakkelijk gedraaid worden om zo de lagers volgens de specificaties te spannen.
Dit stelgereedschap is gemaakt van koudgetrokken pijp, staal 37.


staaf voor spangereedschap draagarm- en wiellagers - 3Kb


Kingpinflange-tool and flange
From rustless-steel I have made a flange with special tool.
With this tool it is much easier to remove and assamble this flange when changing the kingpin.
This was always difficult to do, but is now past.
The 2CV's from around 1965 the had a greacenipple at the side in stead off the earlier types which have this nipple in the flange.

At the first general picture the flange was not finished , a hole must be made for the greacenipple.
special tool to open or close the lowerside of the kingpinhouse- 11Kb special tool to open or close the lowerside of the kingpinhouse - 9Kb Rustless-steel flange - 3Kb Rustless-steel flange - 3Kb


trekbout voor het demonteren van de dynamo van de krukas - 8Kb
Generator-tool (2205-TA)
Om de dynamo eenvoudig en zonder schade aan de krukas te kunnen demonteren heb ik een trekbout gemaakt.
De gegevens zijn:
Stalen 6K-Tapbout met sterkte 8.8, M20 x 1,50 x 50 waarbij de laatste 4 mm is afgedraaid tot 16 mm Ø.
Deze bout, met fijne spoed, is in de betere ijzerwarenhandel te verkrijgen/ bestellen.
De bout NIET laten passiveren omdat hij dan zwakker wordt.



Het kan nog mooier, door 70 mm boutlengte te nemen waarbij vanaf 55 mm (gemeten vanaf de onderkant boutkop) tot 58 mm de bout wordt afgedraaid op 17 mm Ø, vanaf 58 mm tot 60 mm geleidelijk afdraaien naar 9,8 mm Ø, vanaf 60 mm tot 68 mm afdraaien tot 9,5 mm Ø en de resterende 2 mm lengte afdraaien naar 4 mm Ø.
Deze 9,8 mm fungeert dan als centreerpen welke past in de ruimte van de ventilatorbout (M10).
Mogelijk kan dit nog meer verbeterd worden, als ik tijd heb zal ik er nog eens kijken wat het dan zou kunnen worden.

Voor alle duidelijkheid, de eerst genoemde versie werkt ook uitstekend!
trekkerbout voor het demonteren van de dynamo van de krukas - 21Kb


Rearbreakdrum reassambling-tool
Zelf heb ik een remtrommeltrekker gemaakt die mijns inziens eenvoudiger is dan degene die indertijd bij Citroën is gebruikt. Bij de originele trekker moet men eerst de spanring van het wiellager verwijderen uit de remtrommel m.b.v. speciaal gereedschappen, waarbij eerst de drie borgpunten moeten worden uitgeboord.
Deze handelingen zijn overbodig, het is immers geen enkel probleem het lager in de trommel te laten zitten - mits we alleen praten over het vervangen/ afstellen van de achterremmen. Natuurlijk wel eerst de naafmoerborging en naafmoer verwijderen.
Bij het vervangen van het wiellager is het wél aan te raden eerste de borgpunten weg te boren en de ring te verwijderen.
*


Het bestaat uit een driehoekige plaat metaal (5 mm dik) waarin op de juiste posities drie gaten zijn geboord van 13 mm waar de wielbouten doorheen kunnen.
In het midden is een gat van 24 mm geboord, waarover een moer van 24 mm is gelast(is op de foto wat moeilijk te zien - ik zal nog een betere foto maken), hierdoor komt een stalen 6K-Tapbout, sterkte 8.8, M24 x 1 x 70.
Het gat van 24 mm wel nog wat uitvijlen met een ronde vijl zodat de bout wat meer ruimte heeft en het schroefdraad niet kan beschadigen. Boor dit gat wél netjes in het midden en niet zoals men bij mij heeft gedaan (ondanks het feit dat ik een mal met daarop de centreerpunten had meegeleverd!)door het gat net iets uit het midden te boren - stelletje klunzen.
Gelukkig komt de bout nog redelijk centrisch tegen de naaf en niet op de rand, was de bout één maat groter geweest dan had ik een probleem.
Door deze plaat over te remtrommel te monteren en vast te zetten met de wielmoeren kun je middels het aandraaien van de middelste bout de remtrommel eraf trekken, hierbij vermeld dat je natuurlijk eerst de remsegmenten teruggesteld moet hebben anders ben je een grote OEN (je kan de hele boel aan gort trekken).
Deze bout met moer is eveneens in de betere ijzerwarenhandel te verkrijgen/ bestellen.
Uiteindelijk zal dit gereedschap nog worden gepassiveerd of geschilderd (de bout NIET laten passiveren omdat hij dan zwakker wordt).

Niet geheel onbelangrijk is de vermelding dat de kopgrootte van deze bout 35,5 mm is waarvoor dus een ring- of dopsleutelwijdte (SLW) van 36 nodig is, mocht dit een probleem zijn (het zit niet standaard in ring- en dopsleutelsets)dan is het verstandig de bout één maat smaller te nemen (M 22 wordt dat dan - SLW 32).

Inmiddels heb ik hem al een keer gebruikt en het werkt uitstekend!
remtrommeltrekker van de achterremmen - 17Kb


Chassisheight easier to change
Voor het gemakkelijk verdraaien van de trekstangen is een klein 6-kant stukje messing gemaakt met een sleuf. Deze sleuf wordt over het platte stelgedeelte van de trekstang geschoven waarna met steeksleutel 24 eenvoudig de trekstangen kunnen worden verdraaid in de trekogen.
Chassisheight changer - 2Kb







All those beautiful parts were made by Mr. Arjan van de Voorde,
Managing Director of
PDF logo - 1Kb.
Valid  CSS!
Valid HTML 4.01

line - 4Kb
index page - 2Kb
top - 2Kb
next - 2Kb
homepage
top
next