Citroën-logo - 2Kb
Lakken, métalliseren en stralen
Citroën-logo - 2Kb

stralen métalliseren lakken poedercoaten spuiten 2e Straalbedrijf fa. Te Winkel



Lakken
Niet alle lakken die vroeger gebruikt werden zijn vandaag de dag nog te verkrijgen.
De oude celluloselakken hebben als nadeel dat deze veel minder hard zijn en minder duurzaam dan  de huidige lakken. Het is zelfs zo dat de celluloselakken niet bestand zijn tegen de huidige vervuiling.
Tevens zijn ze minder bestand tegen polijsten. Na ongeveer 5 jaar zou u een in celluloselak gespoten auto weer moeten laten overspuiten. Reden te meer om gebruik te maken van de huidige tweecomponenten lak.

Waar moet op worden gelet bij het gebruik van nieuwe lakken over oude lakken.
Wat voor lak heeft de auto waarover gespoten moet worden?

Dit is eenvoudig te achterhalen d.m.v. een simpele test.
Een celluloselak zal sterk oplossen als u een zachte doek gedrenkt in een thinneroplossing over de lak wrijft.
Dezelfde aanpak maar dan met trichloorethyleen zal een (thermoplastische) acrylaatlak of  tweecomponentenlak oplossen.

Als laatste kunt u een controle uitvoeren met behulp van een polijstschijf.
Een celluloselak zal tijdens het polijsten verpulveren in kleine stofdeeltjes.
Een thermoplastische lak zal gaan smelten en kleverig worden.

Een thermoplastische lak geeft geen stabiele ondergrond, bij sterke zonnewarmte of op een hete motorkap zal deze lak al een beetje gaan "werken" en "smelten".
Geen basis dus voor een harde lak tweecomponenten acryl-lak.

Wanneer de auto al een tweelagensysteem heeft, met andere woorden, er is al een harde vernislaag op aangebracht, wrijf dan met fijn schuurpapier over de oude laklaag heen. Geeft dit een wit schuurpapier, dan duidt dit op de aanwezigheid van een vernislaag.

Vooral de thermoplastische lakken hebben bij veel auto's vaak een verschillende hardheid, dit voert tot spanningen waardoor er dan maar één oplossing is; de originele lak moet er af tot op het blanke metaal!

Over een celluloselak kunt u gerust een moderne tweecomponentenlak spuiten. Wilt u het zekere voor het onzekere nemen, dan kunt u beter een epoxy-grondlaag spuiten op de originele lak. In ieder geval moet u voor een uitstekende hechting zorgen van de grondlaag, en dit betekent dat de grondlaag volkomen moet worden ontvet, daarna licht "opschuren" alvorens de nieuwe moderne lak aan te brengen.

Bij kunstharslakken wordt het verhaal ingewikkelder.
De oplosmiddelen van kunstharslakken zijn slechts na vele jaren compleet verdampt, en het opbrengen van een grondlaag op deze lak kan niet voor een goede hechtingsbasis zorgen.
Hier moet de originele lak, incl. grondlaag, verwijderd worden.

Om vele problemen te voorkomen raad ik aan alle laklagen te verwijderen en een geheel nieuw systeem op te zetten. Eventuele beginnende roest kan dan meteen worden aangepakt.


Goede informatie hierover kunt u o.a. verkrijgen bij Akzo Nobel in Sassenheim, zij kunnen u alle advies geven over de verschillende mogelijkheden en hebben tevens een uitstekend boekje dat "Laksystemen voor Oldtimers" heet. Het beschrijft alle handelingen van het kaalmaken van het plaatwerk tot en met de laatste laklaag. Een aanrader dus.


Later meer over het gebruik van de verschillende lakken die ik zelf heb toegepast.

Akzo Nobel Coatings bv
Technische Voorlichting
Postbus 3
2170 BA Sassenheim
071-3082242/ 43




De FIVA heeft in 2003 een Pressrelease uitgegeven iover de verandering binnen de Europese regelgeving m.b.t. het gebruik van oude lakken .




Stralen
Laat ik allereerst dit zeggen;


LET OP!

KIJK UIT MET HET LATEN STRALEN VAN UW KOSTBARE OLDTIMER



Helaas zijn er maar weinig "specialisten" die weten wat ze doen. Ik spreek inmiddels uit ervaring!

Inmiddels is dit bedrijf van zaakvoerder veranderd en is verhuisd met bijgaand de nieuwe contactgegevens. Volgens de nieuwe eigenaar - dhr. Kevin Storms - is het personeel bekwaam gemaakt en schijnt hij veel positieve reacties te mogen ontvangen van huidige klanten, aldus zijn email van 09-01-09.
De naam is veranderd in Te Winkel Group BVBA. Nogmaals, onder deze nieuwe naam wordt er dus anders gewerkt. Alle ervaring met het vorige bedrijf Te Winkel is van vóór hun tijd. Over het werk van de huidige Te Winkel Group BVBA kunnen wij dan ook niets informeren. Volgens hun zegsman - Mark van Heel - "zijn wij een ander en zeker vernieuwd bedrijf met een zéér goede naam in de oldtimer wereld."
Industrieweg 13 - 2850 Boom - Tel: 03/825.48.11 - Fax: 03/825.49.00 - tewinkel@tewinkelgroup.be

Wij hopen met dit bovenstaande duidelijk te hebben gemaakt dat de huidige Te Winkel Group BVBA een ander bedrijf is dan het vorige Te Winkel.

Te Winkel Group BVBA Industrieweg 13 2850 Boom Tel: 03/825.48.11 Fax: 03/825.49.00 tewinkel@tewinkelgroup.be
Het doel van deze website is NIET om bedrijven of personen zwart te maken, maar enkel een kijkje in een restauratieproject te geven waarbij lang niet alles verloopt zoals men graag had gezien en gepland. Té vaak hoor je personen geweldig praten over hun project(en, maar zelden hoor je de échte verhalen waar anderen van kunnen leren om niet dezelfde "fouten" te maken. Onderstaand verhaal is dus mijn eigen ervaring van een bedrijf dat nu niet meer bestaat.


Ik dacht dat men met een gerust hart een oldtimer kon laten stralen bij de firma BVBA Te Winkel in Hoboken (Antwerpen). Verderop zult u getuigen zijn van mijn slechte ervaringen met dit bedrijf.
Een beschrijving over dit bedrijf staat te lezen in Oldtimer Dreamcar Magazine nr. 102 (maart - april 1999), uitgeverij "de Groeve", Oostende, oldtimer@planetinternet.be

Hieronder kort een samenvatting.

Zandstralen van vroeger is niet meer te vergelijken met de huidige straaltechnieken, want het uiteindelijke doel van het (be)stralen, is niet alleen het schoonmaken van het oppervlak, nét zoals vroeger, maar daarnaast het optimale voorbereiden van het oppervlak voor de volgende behandeling die het gaat krijgen.
Belangrijk is het om te weten of het oppervlak in een volgend stadium nog van een grond- of beschermlaag moet worden voorzien, dan wel of het geen verdere behandeling meer moet ondergaan.
Met de moderne straaltoestellen en vooral de straalmiddelen die gebruikt worden veel "zachter" gestraald worden, zodat er praktisch geen materiaal verloren gaat.
Zowel het straalmiddel als de straaldruk worden hierbij optimaal afgestemd op de aard van het oppervlak dat men wil bekomen, en de metaal- of aluminiumlegering waaruit het onderdeel bestaat.

Voor materialen waaruit onze oude automobielen en motoren gemaakt worden, is het stralen met aluminium of kunststofkorrels aangewezen. Kunstofkorrels worden gebruikt om verflagen af te strippen zonder dat het materiaal "ten gronde" aan te tasten. In de USA noemt men deze techniek PMB ofwel "Plastic Media Blasting". Deze kunstof korrels zijn harder dan de verflaag die men er af wil halen, maar zachter dan het onderliggende metaal. De betekent dat men verf kan afstralen zonder dat de drager wordt aangetast. Deze PMB-techniek werd voor het eerst gebruikt in de vliegtuigindustrie.

Momenteel experimenteert dhr. Te Winkel met walnoten en zetmeel dat getrokken is uit tarwekorrels als straalmiddel. Daarnaast wordt de lasertechniek uitgeprobeerd.

Het grote euvel van het (vroegere) zandstralen was wel het kromtrekken van de bestraalde panelen. Dit komt doordat het matriaal te heet wordt, een zogenaamde "hot spot" vormt in het (kern)punt waar de straalbundel de carrosserie raakt.
Tegenwoordig gebruikt men straalpistolen met meerdere venturi's die als het ware lucht mee aanzuigt in de hoge drukstraal van de kunststof korrels. Dit zorgt voor een grotere vermenging van de lucht met het straalmiddel, en dit zorgt voor een meer gelijkmatig gespreide straalbundel. De extra luchttoevoer koelt tevens het onderliggende oppervlak.

Bij het bestralen van metalen moet men weten wat men er daarna mee gaat doen, zoals hiervoor al is gezegd.


Later komen er foto's van het plaatwerk van mijn 2CV voor en na het stralen en métalliseren.




Métalliseren (wij - in Nederland - noemen het scoperen)
Na het bestralen wordt aangeraden om de materialen zo snel mogelijk te métalliseren of "loden".
Eigenlijk wordt voor dit "loden" geen lood gebruikt, maar zink.
Een zinkdraad gaat door een smeltpistool heen, waarmee het gesmolten zink zeer precies kan worden aangebracht. Dit smelten gebeurt met een propaanvlam. Tegelijkertijd wordt heel veel perslucht op de behandelde plek gestuwd, om te vermijden dat deze plek waarop gesmolten zink wordt aangebracht, te sterk verhit geraakt. Hierdoor kan het paneel weer gaan kromtrekken.

Het aanbrengen van een zinklaag in de naden, overgangen en behandelde roestschade van carrosseriepanelen heeft nog een ander prettig gevolg: de zinklaag verleent een kathodische bescherming, zodat kleine lakbeschadigingen niet meteen een versneld roestproces voor gevolg hebben.

Wél is het nodig om de zinklaag zo snel mogelijk met een afdeklaag te bedekken, om de vorming van zinkzouten te vermijden, die dan immers een slechte hechtingsbasis vormen voor de latere grond- en laklagen.


Zelf ben ik dit voorjaar bij dhr. Ten Winkel in Hoboken op bezoek geweest, wij zijn toen overeengekomen dat alle plaatwerkonderdelen van mijn 2CV door hem zou worden bestraald, gemetalliseerd (alles vanaf de grond tot zo'n 40 cm hoogte + alle naden) en gespoten in washprimer (Sikkens Washprimer CR) epoxy-surfacer(Sikkens Primer Surfacer EP).
Op alle gemetalliseerde delen komt eerst de washprimer en daarna de surfacer, op alle niet gemetalliseerde delen wordt alleen de surfacer aangebracht.
Washprimer moet ook weer binnen één dag worden afgedekt met een andere coating, in dit geval dus genoemde surfacer.
Beide coatings, inclusief harder, heb ik zelf aangeleverd.

Dhr. Ten Winkel denkt tevens aan het milieu, de aluminium straaldeeltjes worden na iedere behandeling gerecupereerd en hergebruikt. Na iedere straalbeurt wordt de roest weer uit de korrels "gezeefd" middels een elektromagneet, de korrels moeten immers steeds volkomen roestvrij zijn, anders wordt de roest weer op het volgende t behandelen stuk gestraald, wat vooral funest is als men bijvoorbeeld holle ruimtes bestraalt!
Er staat dan ook een imposante recycleermachine achter de straalcabine.
De stralers zelf worden goed beschermd middels speciale straalpakken, lijkt een beetje op oude duikerspakken.

Enkele e-mailtjes ter info bij onze Belgische autoliefhebbers leert dat BVBA Te Winkel in Hoboken een topspecialist zou zijn op dit gebied met vele jaren ervaring. Het bestralen van oldtimers doet hij er sporadisch bij, gewoonlijk verricht hij nl. opdrachten voor verschillende industriële doeleinden.

aankomst bij het oude Te Winkel in Antwerpen - 27Kb Aankomst bij Te Winkel in Antwerpen.

Eerste zending onderdelen - 28Kb De eerste zending onderdelen klaar om te behandelen
koets in de epoxy - 21Kb
De koets in de epoxy met daarbij de linker achterdeur.


kofferbak met losse onderdelen in de epoxy - 28Kb De kofferbak met enkele losse onderdelen in de epoxy, later is de kitrand weggehaald (was ik vergeten), opnieuw gestraald, gemetaliseerd en weer in de epoxy gezet.


binnenzijde koets - 14Kb Binnenzijde van de koets.


de koets op het chassis - 17Kb
De koets op het chassis en in de epoxy.


voorscherm in de washprimer - 13Kb Voorscherm in de washprimer.


scherm in de washprimer - 12Kb Voorscherm in de washprimer.
plaatwerk licht gestraald en in de epoxy plaatwerk licht gestraald en in de epoxy plaatwerk licht gestraald en in de epoxy
plaatwerk licht gestraald en in de epoxy plaatwerk licht gestraald en in de epoxy plaatwerk licht gestraald en in de epoxy
plaatwerk licht gestraald en in de epoxy plaatwerk licht gestraald en in de epoxy plaatwerk licht gestraald en in de epoxy

Gelukkig had ik voor de zekerheid maar één deur mee laten stralen. Tegen de afspraak in bleek dat deze deur - die voorheen geheel gaaf en strak was wat plaatwerk betreft - gedeformeerd was, het plaatwerk was licht naar achteren gedrukt.


Alle tot nu toe gebruikte coatings zijn afkomstig van:

logo Akzo - 3Kb
Akzo Nobel Coatings bv

Sikkens
Postbus 3
2170 BA Sassenheim
071-3082242 of 43

Bij Akzo is tevens waardevolle documentatie verkrijgbaar over Laksystemen voor Oldtimers - "Systeem Info Autoreparatielakken"

De volgende lakken heb ik tot heden gebruikt:
Primer Surfacer EP- tweecomponenten epoxyprimer-surfacer
Polykit IV - universele tweecomponenten-polyesterplamuur voor het strakmaken
Washprimer CR - transparante etsprimer voor metalen
BV coating - synthetische coating voor het spuiten/ verven van chassis.



Werk van de fa. Te Winkel
Dhr. Te Winkel is helaas zijn afspraak niet nagekomen, een als proef meegegeven deur en achterklep zijn wel goed gemetalliseerd en gecoat, maar het plaatwerk is licht gaan golven op plaatsen waar verstevigingen achter zit. Het profiel van die verstevigingen is met bepaalde lichtval duidelijk te zien en is eveneens te voelen.
Het lijkt erop dat al het plaatwerk buiten die profielen meer naar binnen is gedrukt. Dit is dus niet het vakwerk dat was beloofd en afgesproken.
Het blijkt met dhr. Te Winkel moeilijk concrete afspraken te maken, de vooraf (meermalen) afgesproken prijs is telkens veranderd (verhoogd). Waarschijnlijk is hier sprake van een cultuurkwestie waar in het vervolg rekening mee dien te gehouden.
De gemaakte afspraken werden telkens door mij op schrift gezet en per fax of PTT-post verstuurd om problemen te voorkomen, echter, zonder resultaat.

Achteraf blijkt dat het métalliseren niet overal geheel dekkend was, je kon er soms gewoon doorheen kijken naar het bestraalde oppervlak. Dit geldt ook voor het aanbrengen van de epoxyprimers. Het is dus beter alle onderdelen later nogmaals in de epoxyprimer te spuiten alvorens een aanvang te maken met het opbouwen van een laksysteem.

Bvba Te Winkel


De fa. Te Winkel krijgt van mij een negatief advies wat stralen en coaten betreft.
zandstalen & metaliseren

oldtimers - alle metalen onderdelen
restaureren van velgen

Glasparelstralen

inox machineonderdelen
aluminium motoronderdelen

Boombekelaan 2
B-2660 Hoboken (Antwerpen)
tel. 00-32-(0)3 825 48 11
fax 00-32-(0)3 825 49 00


Ref.: Oldtimer Dreamcar Magazine nr. 102, maart - april 1999






Ik probeer nu alles in fases te laten behandelen om grote rampen te voorkomen. Tevens ben ik nogmaals op zoek gegaan naar een betrouwbare straler.

Deze straler is (maart 2000) gevonden, echter, dit bedrijf dat voor mij heeft gewerkt stelt geen prijs op publicatie van mijn mening over het geleverde resultaat. Hieronder zal ik de naam van dit bedrijf weglaten.






Werk van het tweede Straalbedrijf
De nog te stralen deuren (3) zijn na bovengenoemde teleurstelling in Antwerpen door een ander bedrijf behandeld zoals hierboven beschreven. (acheraf gezien, zijn helaas ook hier weer problemen ontstaan)
2e Straalbedrijf


Dit bedrijf heeft op 27-3-2000 alle vier de deuren ontvangen en bekeken. De al in de epoxy staande deur (linksachter - zie foto) die bij Te Winkel vandaan kwam dient hier als voorbeeld hoe het dus NIET moet.
Na lang zoeken is uiteindelijk - op advies van verschillende mensen - gekozen voor dít bedrijf.
Na bespreking van mijn probleem met het straalbedrijf - met de verknalde deur uit Antwerpen als voorbeeld - gaf dít bedrijf te kennen de nog strakke deuren te kunnen stralen zonder vervormen van het dunne plaatwerk. Na afleveren van de deuren is de afspraak voor alle duidelijkheid nogeens per fax naar dit bedrijf gezonden.
Er is afgesproken dat de drie onbehandelde deuren eerst worden behandeld met een afbijtmiddel - opdat er niet te hard gestraald behoeft te worden - waarna er licht zal worden gestraald met poeder voor een betere hechting van de epoxyprimer (zoals uit het bulletin van Sikkens is te lezen - is stralen de beste voorbehandeling omdat roest en verontreinigingen op deze manier het beste wordt verwijderd), als afwerking komt een grijze zinkepoxylaag (zinkfosfaat epoxy van Shipcoat). De voorwaarde bij deze opdracht was dus dat de deuren strak zouden blijven.


In september 2000heb ik de deuren opgehaald, echter, alle deuren waren verknald, er was sprake van duidelijk zichtbare deformatie (milimeters diep). Dit bedrijf zag geen probleem en had de deuren in een zeer onregelmatig-dikke laag epoxy gespoten. Dit is dus niet de manier waarop men met epoxy om gaat.

Op 13 juni 2001 zijn de deuren opgehaald voor verdere expertise.
Na gewichtsmeting (Mettler PM30) blijkt dat er op elke deur rond de 1,5 kg aan epoxy is opgespoten, een vakspuiter zal daar niet blij mee zijn - die zal nooit garant kunnen/ willen staan voor het spuitresultaat op de lange termijn.

Tevens zijn extreem grote laagdiktes gemeten middels een digitale meter. Als controle zijn de metingen eveneens verricht door Sikkens-Rotterdam en voorzien van commentaar (perfecte service!).
Nadat materiaal was weggehaald tot op de huidplaat bleek er over de eerste epoxylaag meer dan 3 mm aan plamuur te zitten! Dit ís echter maar een op één plaats per deur gemeten. Er zijn ook plaatsen waar nóg veel meer is opgebracht.
Als je nu een deur oppakt is hij "loodzwaar" - de ouderwetse scharnieren zijn hier niet op berekend en zullen na verloop van tijd gaan scheuren bij de scharnieren en/of de scharnierranden zullen loslaten. Wat er met de aangebrachte lak zal gebeuren bij het dichtslaan van de deuren kun je wel raden.
Ook is het geen gehoor een gerestaureerde 2CV uit 1958 te hebben waar bij het dichtslaan van de deuren een zwaar mercedes-geluid hoorbaar is - dat past dus gewoon niet!

Zo zien jullie maar weer, een restauratie van een mooie oldtimer gaat niet over rozen.
De bedoeling deze deze publicatie is dat iedereen gewaarschuwd is als hij/ zij materiaal wilt laten stralen. Één ding staat vast, stralen kán - mits er met beleid wordt gewerkt! Rustig aan werken met minder druk en onder een hoek (b.v. 45°) - er komt dan minder warmte vrij, maar neemt wél meer tijd in beslag. Haast is hierbij verboden!

Ook in dít geval was er niet over één nacht ijs gegaan, er is lange tijd geďnformeerd en gezocht naar een bedrijf dat aan gaf dit te kunnen doen zonder deformatie van het materiaal. Men had tenslotte nu een deur als voorbeeld hoe het NIET moest.
In dit geval liep dat TÓCH weer slecht af.

Jullie zijn gewaarschuwd, laat desnoods eerst een schrootdeur behandelen als test of zij dit wel aankunnen ondanks alle beloftes, help desnoods het bedrijf door extra informatie te verstekken - b.v. stralen onder een hoek met minder druk. Probeer er samen uit te komen voordat de uiteindelijke opdracht plaats heeft.


Op beurzen als Citromobile, A-markt en Citroën Jumble in België heb ik helaas nog steeds geen goede deuren kunnen vinden. Ik zoek nu nog een goede linker voordeur.


Het effect van een verkeerd gestraalde deur - 35Kb
Het effect van een verkeerd gestraalde deur - 35Kb
Het effect van een verkeerd gestraalde deur - 35Kb Het effect van een verkeerd gestraalde deur - 35Kb


klik op bovenstaande foto's om ze te vergroten.
Boven-links boven: de eerste gestraalde deur door - linker voordeur. Dat het een voordeur is kun je zien aan o.a. de gaatjes van de raamscharnieren halverwege de raamstijlen. Deze deur is geheel blank en nog niet in de epoxy gespoten.
Boven-midden boven: afhankelijk van lichtval is duidelijk te zien wat de schade is, de verstevigingsprofielen van de achterzijde zijn hier duidelijk te zien en te voelen.
Boven-rechts boven: idem
Midden-links onder: stapel pallets met daarop de deur die gestraald wordt.
Midden-rechts onder: de deuren in de afbijt. Dit groene deur is de deur die in Antwerpen was verknald - zie foto's boven in deze pagina - dit is ook de reden dat dit de énige groene deur is, de rest is aangeleverd in originele staat (en nog in de eerste lak van Citroën).
Onder-links onder:de foto van boven-midden boven nu met wat meer contrast ingezet waardoor nog duidelijker de oneffenheden en de diepe putten(wit) te zien zijn.
Onder-rechts onder:hier is goed te zien hoe dik en onregelmatig de epoxy is gespoten, er zijn zelfs stukjes afgebrokkeld (wit). De echte foto's zijn nog veel duidelijker. Deze linker voordeur is enkel en alleen door de fa. gestraald en gespoten in epoxy en heeft de door Sikkens-Rotterdam aangegeven epoxydiktes van 190 µm tot 290 µm. Deze deur is tevens bij mij thuis door CED bekeken ter expertise.

De groene exposy die fa. Te Winkel heeft toegepast is overal 40 µm en is middels metingen door Sikkens bevestigd en eveneens door Sikkens op het plaatwerk met stift aangegeven. Het kan dus blijkbaar wél om epoxy netjes aan te brengen.


*
Inmiddels is er gelukkig een schikking getroffen en de zaak wordt gesloten. Er zijn drie mooie deuren aangeleverd zodat de restauratie bijna kan vervolgen, de linker voordeur moeten we nu nog ergens zien te vinden.
Er is dus eindelijk rust voor beide partijen.

Mijn bijzonder dank gaat uit naar de Expertiseafdeling van de ANWB en AKZO/Sikkens voor hun medeweking. Zij waren als enige in staat bij een eerste expertise de juiste gegevens te verkrijgen.

Tip
*
Voorkom problemen voor beide partijen door de mondelinge afspraken op papier te bevestigen en zend dit tevens (ondertekend en aangetekend!) naar het uitvoerend bedrijf om communicatieproblemen te voorkomen. Mocht er onverhoopt iets niet kloppen dan kunnen beide partijen teruggrijpen op de gemaakte afspraken. Het lijkt wat omslachtig maar kan veel ellende besparen voor iedereen.
Probeer zo duidelijk mogelijk te zijn in het formuleren van de opdracht - praat alles bij afleveren van de te behandelen materialen nóg eens goed door! Lever dus ook op papier precies hoe er moet worden gestraald en met welke diktes de epoxy moet worden opgebracht.
Vraag vóóraf de voorwaarden die gelden bij dit bedrijf - heb ik helaas nooit ontvangen op mijn eigen verzoek.
Bewaar alle schriftelijke communicatie zorgvuldig en maak van de mondelinge afspraken voor de zekerheid een aantekening.
Spreek vooraf een bedrag af voor de afgesproken werkzaamheden.
Help het bedrijf door extra informatie te geven omtrent verschillende manieren van stralen voor dun plaatwerk en aanbrengen van de gewenste epoxy en dikte.

Hierbij wil ik de fa. Kuiper en Zoon Automobielrestauratie zat in West Zaan - zit nu in Wormer - bedanken voor hun medewerking, een bedrijf waar nog het echte oude ambacht wordt toegepast met liefde voor het vak.
Dit is denk ik het enige bedrijf dat dun plaatwerk nog kan lassen met een Autogeen lasapparaat - dus met de vlam - zonder kromtrekken van plaatwerk!
In dit - voor het oog eenvoudige - bedrijf wordt vakwerk geleverd wat mijns inziens nog niet is geëvenaard. Kwaliteit staat bij hen voorop zonder consessies te doen aan materiaalkeuze en kwaliteit.
Nee, ik heb (helaas) géén aandelen in dit bedrijf, dit bedrijf is gewoon de top (volgens mij de beste in ons land - ook al hebben anderen meer de naam) en helaas nog bij velen onbekend (of misschien heeft dat ook wel zijn goede kant).
Er zijn in Nederland én daarbuiten vele Oldtimer Restauratiebedrijven die aan de buitenkant zeer mooi "ogen", maar niet aan deze kwaliteit kunnen tippen. Ook het spuitwerk heb ik nog nooit zo mooi strak gezien! Niet voor niets dat zij nu van andere restauratiebedrijven de opdracht krijgen voor hun spuitwerk.
Vergelijk op beurzen hun spuitwerk maar met andere, meer bekende, autorestauratiebedrijven/ -spuiters en je zult verbaasd zijn.

Het feit dat ik mijn 2CV hier uiteindelijk níet heb laten klaarmaken en spuiten was de scheve verhouding tussen de kosten (totaal zal dat rond de € 25.000 liggen (in 1999)) en de uiteindelijke waarde van een gerestaureerde 2CV op de markt.
Nu heb ik ook al heel veel geld geďnvesteerd (hij wordt alleen maar méér waard). Als ik zou zwemmen in het geld zou dat uiteraard geen probleem geweest zijn en was de verdere restauratie bij Kuiper en Zoon Automobielrestauratie gebeurd. Voor auto's in een wat duurder segment is dit het zéker waard!


logo fa. Kuiper en Zoon - 3Kb




Poedercoaten
Het poedercoaten van de velgen, stoelframes en het stuur is uitgevoerd door het bedrijf.

Land & Marine-Metaalbescherming
Ringdijk 398
2983 GS
Ridderkerk
Dit bedrijf is inmiddels failliet.



Later een foto van het bedrijf en van de gecoate onderdelen.

Helaas moet ik ook over dit bedrijf een negatief advies uitbrengen, enkele velgen én het stuur heb ik overnieuw laten poedercoaten vanwege het slechte werk. Op de velgen zaten scherpe pikkels/ haankjes die er vooraf niet op zaken, waarschijnlijk als ookzaak het niet goed schoonmaken alvorens te poedercoaten.
Aan de achterzijde van de velgen zit er geen lak rond de gaten voor de wielmoeren.
Volgens Land & Marine is dit niet te voorkomen omdat door deze gaten haken zijn gestoken om het geheel te kunnen ophangen. Na het coaten worden de haken verwijderd waardoor de lak kapot springt. Dit schijnt nogmaal te zijn (??!!)
Na het voor de eerste keer te zijn gecoat heb ik het materiaal laten controleren door een ervaren poedercoater, deze keurde helaas bijna alles af!!

Uit het bovenstaande blijkt dat het eigenlijk gewenst is alles in eigen beheer te doen, maar helaas, niet alle handelingen kan ik zelf uitvoeren vanwege gebrek aan materieel, ruimte en ervaring.
Het blijft dus voor een aantal zaken op goed vertrouwen uitbesteden.


*
Inmiddels heeft Land & Marine-Metaalbescherming alles (behalve de stoelframes) teruggenomen en overnieuw gedaan, het resultaat is wat het bij de eerste keer had moeten wezen -


In 2006 is er eindelijk weer doorgegaan met de restauratie, zie hieronder het huidige plaatwerk. In de buitenrand van de voorschermen is een metalen staaf gelast om inscheuren van flensranden te voorkomen - geheel uit het zicht natuurlijk. Nadat deze rand was gemonteerd en vastgelast zijn de voorschermen bij Straal en Coatingbedrijf Den Brinker Rotterdam opnieuw licht (vakkundig) aangestraald en geschopeerd met daarna een epoxycoating als basislaag.

wat ik scoperen noem is eigenlijk schoperen, er is alleen discussie tussen de van dalen en de branchevereniging over hoe je het moet schrijven. met 1 O of met 2 O's. Dit was namelijk een uitvinding van de heer Schoop.
mooi werk !




Spuitwerk
Het uiteindelijke spuitwerk is zeer vakkundig gedaan door Alem Justic - er zijn maar weinig spuiters die deze kwaliteit kunnen bieden volgens mij - strak en geen sinaasappeleffect. Iedereen die deze 2CV heeft gezien staat versteld van het spuitwerk en wil weten wie deze voiture gespoten heeft :-) Als u zelf spuit- en/of plaatwerk heeft kun u contact opnemen met:
Autoschade Wehl
Dhr. Alem Justic
Bezoekadres: Brinkweg 38, 7021 BW Zelhem
Telefonisch bereikbaar op: 06-41257340
Of per email: autoschadewehl@upcmail.nl

lijn - 4Kb
indexpagina - 2Kb
top - 2Kb
volgende - 2Kb
homepage
top
volgende
Dit document voldoet aan HTML 4.01