Stralen
Laat ik allereerst dit zeggen;
LET OP!
KIJK UIT MET HET LATEN STRALEN VAN UW KOSTBARE OLDTIMER
Helaas zijn er maar weinig "specialisten" die weten wat ze doen. Ik spreek inmiddels uit ervaring!
Inmiddels is dit bedrijf van zaakvoerder veranderd en is verhuisd met bijgaand de nieuwe contactgegevens. Volgens de nieuwe eigenaar - dhr. Kevin Storms - is het personeel bekwaam gemaakt en schijnt hij veel positieve reacties te mogen ontvangen van huidige klanten, aldus zijn email van 09-01-09.
De naam is veranderd in Te Winkel Group BVBA. Nogmaals, onder deze nieuwe naam wordt er dus anders gewerkt. Alle ervaring met het vorige bedrijf Te Winkel is van vóór hun tijd.
Over het werk van de huidige Te Winkel Group BVBA kunnen wij dan ook niets informeren. Volgens hun zegsman - Mark van Heel - "zijn wij een ander en zeker vernieuwd bedrijf met een zéér goede naam in de oldtimer wereld."
Industrieweg 13 - 2850 Boom - Tel: 03/825.48.11 - Fax: 03/825.49.00 - tewinkel@tewinkelgroup.be
Wij hopen met dit bovenstaande duidelijk te hebben gemaakt dat de huidige Te Winkel Group BVBA een ander bedrijf is dan het vorige Te Winkel.
Te Winkel Group BVBA Industrieweg 13 2850 Boom Tel: 03/825.48.11 Fax: 03/825.49.00 tewinkel@tewinkelgroup.be
Het doel van deze website is NIET om bedrijven of personen zwart te maken, maar enkel een kijkje in een restauratieproject te geven waarbij lang niet alles verloopt zoals men graag had gezien en gepland. Té vaak hoor je personen geweldig praten over hun project(en, maar zelden hoor je de échte verhalen waar anderen van kunnen leren om niet dezelfde "fouten" te maken. Onderstaand verhaal is dus mijn eigen ervaring van een bedrijf dat nu niet meer bestaat.
Ik dacht dat men met een gerust hart een oldtimer kon laten stralen bij de firma BVBA Te Winkel in Hoboken
(Antwerpen). Verderop zult u getuigen zijn van mijn slechte ervaringen met dit bedrijf.
Een beschrijving over dit bedrijf staat te lezen
in Oldtimer Dreamcar Magazine nr. 102 (maart - april 1999), uitgeverij
"de Groeve", Oostende, oldtimer@planetinternet.be
Hieronder kort een
samenvatting.
Zandstralen van vroeger
is niet meer te vergelijken met de huidige straaltechnieken, want het uiteindelijke
doel van het (be)stralen, is niet alleen het schoonmaken van het oppervlak,
nét zoals vroeger, maar daarnaast het optimale voorbereiden van
het oppervlak voor de volgende behandeling die het gaat krijgen.
Belangrijk is het
om te weten of het oppervlak in een volgend stadium nog van een grond-
of beschermlaag moet worden voorzien, dan wel of het geen verdere behandeling
meer moet ondergaan.
Met de moderne straaltoestellen
en vooral de straalmiddelen die gebruikt worden veel "zachter" gestraald
worden, zodat er praktisch geen materiaal verloren gaat.
Zowel het straalmiddel
als de straaldruk worden hierbij optimaal afgestemd op de aard van het
oppervlak dat men wil bekomen, en de metaal- of aluminiumlegering waaruit
het onderdeel bestaat.
Voor materialen waaruit
onze oude automobielen en motoren gemaakt worden, is het stralen met aluminium
of kunststofkorrels aangewezen. Kunstofkorrels worden gebruikt om verflagen
af te strippen zonder dat het materiaal "ten gronde" aan te tasten. In
de USA noemt men deze techniek PMB ofwel "Plastic Media Blasting". Deze
kunstof korrels zijn harder dan de verflaag die men er af wil halen, maar
zachter dan het onderliggende metaal. De betekent dat men verf kan afstralen
zonder dat de drager wordt aangetast. Deze PMB-techniek werd voor het eerst
gebruikt in de vliegtuigindustrie.
Momenteel experimenteert
dhr. Te Winkel met walnoten en zetmeel dat getrokken is uit tarwekorrels
als straalmiddel. Daarnaast wordt de lasertechniek uitgeprobeerd.
Het grote euvel van
het (vroegere) zandstralen was wel het kromtrekken van de bestraalde panelen.
Dit komt doordat het matriaal te heet wordt, een zogenaamde "hot spot"
vormt in het (kern)punt waar de straalbundel de carrosserie raakt.
Tegenwoordig gebruikt
men straalpistolen met meerdere venturi's die als het ware lucht mee aanzuigt
in de hoge drukstraal van de kunststof korrels. Dit zorgt voor een grotere
vermenging van de lucht met het straalmiddel, en dit zorgt voor een meer
gelijkmatig gespreide straalbundel. De extra luchttoevoer koelt tevens
het onderliggende oppervlak.
Bij het bestralen
van metalen moet men weten wat men er daarna mee gaat doen, zoals hiervoor
al is gezegd.
Later komen er foto's
van het plaatwerk van mijn 2CV voor en na het stralen en métalliseren.
Métalliseren (wij - in Nederland - noemen het scoperen)
Na het bestralen wordt aangeraden om de materialen zo snel mogelijk te métalliseren of "loden".
Eigenlijk wordt voor dit "loden" geen lood gebruikt, maar zink.
Een zinkdraad gaat door een smeltpistool heen, waarmee het gesmolten zink zeer precies kan
worden aangebracht. Dit smelten gebeurt met een propaanvlam. Tegelijkertijd
wordt heel veel perslucht op de behandelde plek gestuwd, om te vermijden
dat deze plek waarop gesmolten zink wordt aangebracht, te sterk verhit
geraakt. Hierdoor kan het paneel weer gaan kromtrekken.
Het aanbrengen van een zinklaag in de naden, overgangen en behandelde roestschade van carrosseriepanelen
heeft nog een ander prettig gevolg: de zinklaag verleent een kathodische
bescherming, zodat kleine lakbeschadigingen niet meteen een versneld roestproces
voor gevolg hebben.
Wél is het nodig om de zinklaag zo snel mogelijk met een afdeklaag te
bedekken, om de vorming van zinkzouten te vermijden, die dan immers een
slechte hechtingsbasis vormen voor de latere grond- en laklagen.
Zelf ben ik dit voorjaar bij dhr. Ten Winkel in Hoboken op bezoek geweest, wij zijn toen overeengekomen
dat alle plaatwerkonderdelen van mijn 2CV door hem zou worden bestraald, gemetalliseerd
(alles vanaf de grond tot zo'n 40 cm hoogte + alle naden) en gespoten in
washprimer (Sikkens Washprimer CR) epoxy-surfacer(Sikkens Primer Surfacer EP).
Op alle gemetalliseerde delen komt eerst de washprimer en daarna de surfacer, op alle niet gemetalliseerde
delen wordt alleen de surfacer aangebracht.
Washprimer moet ook weer binnen één dag worden afgedekt met een andere coating, in dit geval dus genoemde surfacer.
Beide coatings, inclusief harder, heb ik zelf aangeleverd.
Dhr. Ten Winkel denkt tevens aan het milieu, de aluminium straaldeeltjes worden
na iedere behandeling gerecupereerd en hergebruikt. Na iedere straalbeurt
wordt de roest weer uit de korrels "gezeefd" middels een elektromagneet, de korrels moeten immers steeds volkomen roestvrij zijn, anders wordt de
roest weer op het volgende t behandelen stuk gestraald, wat vooral funest
is als men bijvoorbeeld holle ruimtes bestraalt!
Er staat dan ook een imposante recycleermachine achter de straalcabine.
De stralers zelf worden goed beschermd middels speciale straalpakken, lijkt een beetje op oude
duikerspakken.
Enkele e-mailtjes ter info bij onze Belgische autoliefhebbers leert dat BVBA Te Winkel in
Hoboken een topspecialist zou zijn op dit gebied met vele jaren ervaring. Het
bestralen van oldtimers doet hij er sporadisch bij, gewoonlijk verricht
hij nl. opdrachten voor verschillende industriële doeleinden.
|