Citroënlogo - 2Kb
Starthulp
Citroënlogo - 2Kb
Help, mijn Eend start niet.

Het zal je maar overkomen: de accu van je Eend is leeg! Het is een probleem dat vaak voorkomt, vooral als de Eend enkele weken heeft stil gestaan in de winterperiode. Door de lage temperaturen wordt de accu namelijk zwakker. Gelukkig ben je, met behulp van een andere auto en startkabels, zo weer op weg. Maar hoe weet je nu wanneer de accu leeg is? Waar moet je op letten met startkabels?


startkabels - 77Kb
Hoe weet je dat de accu leeg is?
Je kunt een zwakke accu herkennen, doordat de motor niet of nauwelijks start. Om nu zeker te weten dat het aan de accu ligt, kun je een tweede check doen aan de hand van de verlichting. Doe de koplampen aan en probeer nogmaals de Eend te starten. Als de lampen zwakker worden of uitgaan, dan kun je er eigenlijk wel vanuit gaan dat het een zwakke of lege accu betreft. We gaan er dan wel vanuit dat de kabel van de minpool van de accu goed vast zit aan massa (-) (versnellingsbak). En dat de kabel vanuit de pluspool goed vast zit aan de startmotor. Daarnaast dienen de accupolen schoon te zijn en vrij van oxidatie.
Mogelijke oorzaken van een "lege" accu kunnen zijn:


  • Stroomverbruik; Gedurende de nacht werd er nog stroom afgenomen, licht etc.
  • Lekstroom; Ergens maakt een draad met de massa contact, net niet voldoende om de zekering door te laten slaan,
  • Zelfontlading; Wanneer de auto langere tijd niet gebruikt is. Afhankelijk van de leeftijd van de accu treedt 0,2-1% capaciteitsverlies per dag op. Bij hogere temperaturen is de ontlading sterker,
  • Vele voorafgaande, met name korte, ritten waarbij veel stroomverbruikers waren ingeschakeld. De dynamo kon het verbruik niet bijbenen,
  • Dynamo defect; De accu wordt niet meer, of te weinig, opgeladen. Tijdens het rijden blijft het rode laadstroomlampje continu branden,
  • Spanningsregelaar defect,
  • Versleten; De accu heeft zijn langste tijd gehad.

Starten met startkabels:


klemmen van de startkabels - 70Kb
Zorg dat de 'hulpauto' met volle accu en de Eend met lege/ zwakke accu naast of tegenover elkaar staan zonder dat ze elkaar raken. Zet bij beide auto's de motor af, de handrem erop en de versnelling in zijn vrij. Zet alle elektrische apparatuur in de auto af, dus ook de radio. De hulpauto dient hetzelfde voltage te hebben als de te starten auto. Nooit een Eend met 6 volt, met startkabels, aan een 12 volt accu zetten. De 6 volt accu kan exploderen en de startmotor doorbranden.
Gebruik zware, dikke startkabels die voldoende vermogen leveren. De doorsnede van de kabels moet namelijk in verhouding staan tot de te leveren stroomsterkte: 16 mm2 minimaal of nog liever 25 mm2, met name voor onze 6 Volts installaties. Bij te dunne kabels loop je het risico op brandgevaar door oververhitting. Onthoud bij de startkabels dat de rode kabel de pluspool is en de zwarte kabel de minpool. Op de accu zijn deze polen makkelijk aangegeven met een plus- en minteken.
Sluit eerst de pluspool (rode kabel) aan de zwakke/ lege accu van de Eend en daarna pas aan de pluspool van de volle accu van de hulpauto. Sluit daarna de minpool (zwarte kabel) aan: eerst aan de minpool van de volle accu en daarna aan een stevig massapunt aan de eend, dus niet aan de massapool van de accu van de eend.

Kabels erop, auto starten


bevestiging pluspool - 141Kb
(deze foto is gemaakt van een AZAM6, een Belgische productie van 1965 tot 1967. Een chassis met een motor van een AMI6 en de carrosserie van een Franse AZAM.)

aansluitvolgorde kabels - 50Kb

Nu de kabels zijn aangesloten, kun je de auto met volle accu starten en hem stationair laten draaien. Start vervolgens ook de Eend en wacht totdat deze goed loopt. Als de motor van de Eend niet goed loopt, zet deze dan weer af. Laat hierbij de motor van de 'hulpauto' doordraaien en probeer het vervolgens na vijf minuten nog eens.

Kabels losmaken
Zodra de motor van de Eend weer start, kun je die van de hulpauto uitzetten. Let goed op bij het losmaken van de startkabels.: maak de kabels altijd in omgekeerde volgorde van aansluiten los. Dit ter voorkoming van vonkvorming vlakbij de accu. Dus: haal eerst de zwarte kabel uit de Eend waarvan de accu leeg was en daarna pas uit de 'hulpauto'. Haal daarna eerst de rode kabel uit de hulpauto en daarna uit de eend..
Nadat de Eend weer gestart is, kun je het beste een kwartier rijden, zodat de dynamo de accu weer helemaal kan opladen. Hiermee voorkom je dat je na een kwartier weer met pech langs de weg staat.

Voorkomen
Om een lege/ zwakke accu te voorkomen kun je het beste de accu af en toe opladen met een acculader, of continue met een druppellader. Controleer ook regelmatig het accuwater of laat de accu bij een garage testen. Als de accu zwak/ leeg is, vervang deze tijdig.



bevestiging pluspool - 127Kb
(deze foto is gemaakt van een AZAM6, een Belgische productie van 1965 tot 1967. Een chassis met een motor van een AMI6 en de carrosserie van een Franse AZAM.)

Starttips
Blijf niet te lang doorstarten. Pauzeer een minuut, de accu kan dan herstellen en start dan opnieuw.

Aanduwen of aanslepen
Doe het contact aan, schakel de derde versnelling in en laat bij voldoende vaart de koppeling opkomen. Een Eend met centrifugaalkoppeling kan niet worden aangesleept, of aangeduwd, maar kun je eventueel starten met de slinger. Een Eend met volledig lege accu kun je niet met de slinger starten. Met hulpstartkabels kan men de auto starten. Zie dit artikel.
Als men een acculader bezit kan men de accu opladen, en na een paar uur opnieuw starten. Als het erg vriest en men de volgende dag wil vertrekken, is er nog een simpelere oplossing. De startcapaciteit neemt al snel met 40% toe als de accu een halve dag naast de verwarming staat.

Ref:

Tijs Kolen (EEEC - DCN 2006 nr. 28/6)

lijn - 4Kb
index - 2Kb
terug - 2Kb
top
volgende - 2Kb
 indexpage 
terug
top
volgende