|
|
|
batteurs | frotteurs | schokbrekers | stelstukken | trekogen. | veerpotten |
|
|
Schokbrekers
Deze 2CV was naast zijn originele veersysteem ook nog voorzien van originele schokbrekers. Deze schokbrekers die overigens nog goed functioneren zal ik na de restauratie van de 2CV niet meer terugplaatsen. Mijn bedoeling is deze 2CV zo origineel mogelijk te houden, daar hoort volgens mij geen hydraulische schokbreker bij ook al zijn dit nog oude, originele, Citoënschokbrekers. Bij de niet-nastelbare frotteurs was dit vroeger als accessoire te verkrijgen. Als genoemde frotteurs niet meer functioneerden werden deze veelal niet verwijderd maar ondersteund middels deze accessoire. |
Veerpotten
De veerpotten waren, op één enkel gaatje van ruim 1mm na, volledig in takt en nog in de originele zwarte lak. Echter, om er zeker van te zijn dat ook het binnenwerk in goede staat verkeerd heb ik aan de kopeinden van de veerpotten met een haakse slijptol de lasnaden weggeslepen zodat deze "deksels" verwijderd konden worden. Let er op dat je zowel de veren alsook de trekstangen niet door elkaar haalt, de voorste veer is de tevens de langste veer met een veerdraaddiameter van 14,4 mm met de richting van de veerwinding linksom - de achterste veer heeft een diameter van 15,2 mm met de richting van de veerwinding rechtsom. Ook de trekstangen verschillen van lengte, de voorste is de kortste. (zie pagina 284 van het Citroën 2CV Reparatie Handboek nr. 447, uitgave 1992) Om de trekstangen gemakkelijk bij de draagarm los te maken zonder dat ze onder spanning staan is het handig eerst met een griptang de trekstang vast te zetten zodat hij niet de veerpot in kan schuiven, daarna de wagen opkrikken zodat het trekoog ontspannen in de draagarm komt te liggen. Dan splitpennen eruit, asje eruit duwen en voilla! |
|
|
|
|
|
De verschillende onderdelen zijn schoongemaakt met ontvetter en thinner en behandeld met
Owatrol.
Het geheel is weer in elkaar gezet en dichtgelast. Daarna is alles voorzien van nieuwe lak met Owatrol. De stootrubbers zijn schoongemaakt en behandeld met Polytrol (op basis van Owatrol). Polytrol is eveneens verkrijgbaar bij Owachem. De stootrubbers heb ik met een paar kleine puntjes montagekit vastgezet in de schotels (zie foto later). Hier een foto van wat onderdelen die zijn verzinkt/ gepassiveerd. (klik op de foto om hem groter te maken) |
Batteurs
De werking van de batteurs kan op de volgende manier worden gecontroleerd. Houdt de batteur in de hand en schud ermee, als je het gewicht hoort/ voelt schuiven dan functioneerd hij nog goed. Ook is het mogelijk om de werking te testen door de batteur van lage hoogte (+/- 15 cm) boven de grond, met de vulopening naar boven, te laten vallen. Stuitert hij even terug omhoog dan is hij eveneens goed. De batteurs zijn na controle opnieuw in de lak gezet en voorzien van nieuwe olie (10W40). Tot 1957 0,08 liter olie, na 1957 0,07 liter olie. |
|
|
|
Frotteurs
De niet nastelbare frotteurs zijn omgebouwd tot nastelbare exemplaren. Tevens zijn alle onderdelen geel gepassiveerd bij Galvamé. De volgende onderdelen heb ik gebruikt voor het ombouwen.
Alles is uiteraard op een draaibank gemaakt Het geheel is te zien op de onderstaande foto's. De buitenkant van de frotteurs zijn zwart gespoten met Rust-Oleum lak (een mengsel van type 7578 en 7579 RAL 9005) De frotteurs zijn wat stugger afgesteld dan volgens het "Reparatiehandboek Citroën 2CV" nodig zou zijn, de 2CV zal zich dan minder zweverig gedragen. Mocht tijdens de eerste ritten blijken dat dit toch niet lekker rijdt dan zal ik uiteraard de frotteurs opnieuw afstellen naar de oorspronkelijke specificaties. De voorste frotteurs zijn afgesteld op 20 Nm (slip) de achterste op 25 Nm (slip)nadat de frotteurs is zijn warm gedraaid en vervolgens afgekoeld tot handwarm. Informatie over het afstellen van de frotteurs kan worden verkregen uit: - het "Reparatiehandboek Citroën 2CV" (nr.447 - pagina 286-287), - "Deux Chevaux Nieuws" (uitgave van de EEEC - 2000 nr. 1 pagina 10 en 11, van Hans Frieke/ Tijs Kolen), - Vraagbaak P. Olyslager, O.W.M. Haynes, zelf sleutelen ANWB 1969 en - Citroën Onderdelen Handboek 446 van 1971 en Revue Technique Automobile. Bij veel verzoeken kan ik betreffende informatie t.z.t. ook op deze pagina zetten (mits toestemming verkregen van de oorspronkelijke auteurs), laat het mij dus weten. Ik ben nog wel op zoek naar de originele nastelbare frotteurs, dus mocht iemand deze hebben en willen verkopen dan hoor ik dat gaarne. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|