Citroën-logo - 2Kb
Indeling
Fédération Internationale Véhicules Anciens
Citroën-logo - 2Kb


In dit onderdeel komt aan de orde:
type Atype Btype Ctype Xgroep 1groep 2groep 3groep4

Homepage FEHAC -14Kb
Homepage FIVA - 14Kb
Klassificering vindt plaats volgens "definities" en "voertuiggroepen".


VOERTUIGDEFINITIES:


Type A - Standaard

Een voertuig naar standaard specificatie zoals afgeleverd door de fabrikant. Voor de voertuig bewaringsgroepen 2, 3 en 4 zijn optionele onderdelen, ondergeschikte cosmetische veranderingen en typische accessoires die in de desbetreffende periode op de markt verkrijgbaar waren, aanvaardbaar.

Type B - Period Modified (destijds gemodificeerd)

Een voertuig dat eertijds is gemodificeerd voor specifieke doeleinden, typisch voor zijn soort en aldus uit eigen hoofde van historisch belang. Uitsluitend in verband met voertuig conserveringsklassen 1 - 4 wordt de bouwer van een dergelijk voertuig aangemerkt als fabrikant.

Type C - Reproductie

Een voertuig dat niet in de juiste periode is gebouwd, met dan wel zonder onderdelen uit de periode, dat een ontwerp reproduceert uit een bepaalde periode. Een dergelijk voertuig dient duidelijk te zijn voorzien van een herkenningsteken waaruit blijkt dat het een imitatie is. De bouwer van een dergelijk voertuig wordt beschouwd als de fabrikant in verband met de voertuig conserveringsgroepen 1 tot 4. Een dergelijk voertuig komt slechts in aanmerking voor een FIVA Identity Card indien het moment van fabricage valt binnen de leeftijdsgrenzen van FIVA. Alvorens een FIVA Identity Card voor een voertuig van dit type uit te geven, dient de desbetreffende ANF (Autorité Nationale FIVA) de zaak voor te leggen aan de FIVA Technical Commission voor een definitief besluit.

Type X - Exception (exceptie)

Een voertuig dat in afwijking van de productiestandaard is gemodificeerd, buiten de eigen tijd. De toegepaste modificaties moeten beantwoorden aan de algemene regels (Technical Code artikel 1.3.) en gebruik maken van onderdelen van de juiste periode of gemaakt naar dezelfde specificatie (ontwerp, materiaal en prestatie).

Groep 1 - Authentiek

Een voertuig zoals oorspronkelijk geproduceerd, ongewijzigd en met geringe tekens van achteruitgang. Volledig origineel, inclusief interieur en uitwendige afwerking. Uitzonderingen slechts voor banden, bougies, accu en andere slijtagedelen.



VOERTUIG CONSERVERINGSGROEPEN:

Groep 2 - Origineel

Een voertuig dat gebruikt is maar nooit gerestaureerd, volgens originele specificaties met doorlopende geschiedenis en in originele, mogelijk verslechterde, staat . Onderdelen die normaal verslijten, mogen zijn vervangen door onderdelen met specificaties die gelijk zijn aan die uit de oorspronkelijke periode. In de periode van oorsprong vervangen lak, afwerkingslagen en bekleding, zijn toegestaan.

Groep 3 - Gerestaureerd

Een voertuig met bekende identiteit, geheel of gedeeltelijk gedemonteerd, gerevideerd en herbouwd. Slechts ondergeschikte afwijkingen van de specificaties van de fabrikant in het geval van onverkrijgbaarheid van onderdelen of materialen. Originele onderdelen dienen te zijn gebruikt waar mogelijk, maar mogen zijn vervangen door andere met dezelfde specificatie. Afwerking van interieur en exterieur zo dicht als mogelijk bij de specificatie uit de oorspronkelijke periode.

Groep 4 - Herbouwd

Onderdelen van een of meer voertuigen van het zelfde model of type tezamen gebouwd tot een voertuig zo dicht als mogelijk bij de originele specificatie van de fabrikant. Onderdelen mogen zijn vervaardigd voor het herbouwproces dan wel buiten de periode van oorsprong (zoals koetswerk, motorblok, cilinderkop of andere delen die geen identiteitskenmerken dragen). Afwerking van interieur en exterieur zo dicht mogelijk bij de specificaties van de oorspronkelijke periode.


De eigenaar van de auto dient het bewijs aan te leveren van de historie en authenticiteit van de auto en / of modificaties. De technische keurmeesters zullen U dus niet op Uw woord geloven wanneer U meldt dat een bepaalde modificatie aan de auto "destijds" is aangebracht, maar U zult dat op de een of andere manier moeten bewijzen. Modificaties die niet mogelijk waren binnen de normale levensduur van de auto (in beginsel: bouwjaar + 7 jaren) worden in principe niet toegelaten, hetgeen kan betekenen: weigering van een Identity Card.


lijn - 4Kb
indexpagina - 2Kb
top - 2Kb
 indexpagina 
top